mandag 26. oktober 2009

Strikket hals til barn

Jeg holder på å strikke en hals til barn i et mykt merinoullgarn fra Nille. Her er oppskriften:
Legg opp 88 masker på rundpinne nr. 3. Strikk to rett og to vrang i 10-12 cm.
Sett 50 masker over på en annen pinne. Legg opp seks masker på hver side av de femti maskene. Disse seks maskene skal strikkes som riller (rettstrikket begge veier) og resten av maskene skal strikkes som glattstrikk (rett på rettsiden, vrang på vrangsiden). Strikk slik til arbeidet er 16-18 cm. Strikk så riller hele veien til du har fire riller. Strikk en pinne glattstrikk og fell av når du strikker tilbake. Nå skal du strikke bakstykket over de resterende maskene. Du kan enten legge opp seks masker på hver side eller fiske opp seks masker fra forstykket på hver side. Strikk til bakstykket er 9-10 cm langt og strikk fire riller til slutt. Strikk en pinne rett og fell av på neste pinne. Sy sammen de seks maskene du økte på for- og bakstykket på hver side (hvis ikke du fisket opp maskene fra forstykket når du strikket bakstykket) og fest alle løse tråder.

2 kommentarer:

  1. Du har strikket mye fint, mange flotte bleiebukser

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha. Hyggelig at du tok deg tid til å kikke i bloggen min.