lørdag 12. februar 2011

Ullvotter

Ett par votter strikket i Drops Nepal. Det er alltid en takknemlig jobb å strikke småplagg med tykt garn. Vottene er strikket med pinner nr. 4,5.

2 kommentarer:

  1. For noen lekre farger! De kunnne jeg godt tenkt meg i størrelse Kristin. ;P

    SvarSlett
  2. De er kjempelette å strikke. Jeg strikket størrelse sterke-hender-mann. Da la jeg opp 48 masker og strikket 8 cm med en rett og en vrang. Så skiftet jeg farge og strikket fire omganger glattstrikk.

    Tommelkile: Strikk til det er tre masker igjen på pinne nummer fire, øk en maske, strikke en maske og øk en maske. Sett et merke rundt disse tre maskene. Strikk en omgang glattstrikk. Øk så en maske på hver side av de tre du merket. Nå får du fem masker innenfor merket. Forsett å øke på den måten til du har tretten masker innenfor merket. Sett de tretten inn på en tråd.

    Legg opp en maske i hullet og strikk glattstrikk i ca. 7 cm. Nå skal du begynne å felle. Da skal du strikke sammen to masker i enden av pinnene slik: Strikk en maske på pinne en, strikk to sammen og strikk ut pinnen. På pinne nummer to strikker du til du har tre masker igjen, strikker to masker sammen og strikker den siste masken. Gjør det samme på pinne tre og fire. Fell annenhver omgang til du har åtte masker igjen. Trekk tråden gjennom de åtte.

    Tommel:
    Ta de tretten maskene fra tråden og over på pinner. Plukk opp fem masker slik at du får masker hele veien rundt hullet. Strikk glattstrikk til tommenel er passe lang. Strikk to masker sammen, strikk en rett, to sammen, en rett osv. hele veien rundt. Strikk en omgang. Strikk to og to masker sammen. Trekk til slutt tråden gjennom alle maskene.

    Fest trådene.

    På den andre våtten kommer tommehullet på pinne nummer en i stede for pinne nummer fire. Strikk en maske på pinne nummer en, øk en maske, strikk en maske og øk en maske. Sett merke rundt disse tre maskene og strikk videre slik du gjorde på den andre votten.