søndag 7. oktober 2012

Mona gjør ting hun ikke kan

Jeg lot meg friste til å kjøpe syrefarger for å farge ull. Etter en del kikking og grubling endte jeg opp med et sett med tolv ulike farger. De kan brukes enkeltvis og blandes. Første forsøk er en farge som heter Rust. Jeg hadde to hesper med garn som har vært farget med plantefarge før, men fargen ble så blek at den ikke var noe fin.

Ullen må først vaskes


Så må man velge farge og blande pulveret med vann


Fargepulveret er ikke spesielt helsefremmende så man skal bruke støvmaske og hansker. I mangel på støvmaske var Oline så snill at hun lånte meg en gulpeklut


Ullfargen trenger eddik for å sette seg godt i ulla. Derfor kalles det syrefarger. Fargepulver, vann, eddik og ull skal trekke i en gryte i en drøy halvtime


Ferdig!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar