fredag 14. februar 2014

Leger uten grenser søker luestrikkere

Leger uten grenser er en organisasjon jeg har støttet  fast i mange år. Endelig kan jeg bidra med noe annet enn litt penger. De søker luestrikkere som kan strikke nyfødtluer. Ei lue er sendt og lue nummer to er på gang.


Oppskrift:
Bruk middels tynn ull. Legg opp 64 -72-80 masker på en liten rundpinne eller strømpepinner. (Hvis du synes det ser lite ut legger du opp åtte masker til. Med et tykt garn legger du opp åtte masker mindre. Da går masketallet opp når du skal felle senere.) Strikk 2r 2vr i 10 omganger. Videre skal du strikke glattstrikk til arbeidet måler 10 cm. 2rsm 6 r ut omgangen. 2 omg rett. 2rsm 5 r ut somgangen. 2 omg rett. Fortsett sånn til du har 16-18-20 masker igjen. (Hvis du økte masketallet blir det to flere masker igjen på slutten for hver åtte masker du la opp ekstra.) Strikk en omgang. Klipp tråden og tre den gjennom maskene.

Fest trådene, vask plagget og sendt det til:

Leger uten grenser
Postboks 8813 Youngstorget
0028 Oslo

På bildet har jeg brukt Merino Extra Fine fra Drops. Da la jeg opp 64 masker. En annen gang brukte jeg Babymerino fra Pickles, som er et mye tynnere garn, og da la jeg opp 88 masker.

6 kommentarer:

  1. Heisann
    Lurte bare på om du veit kva pinnestr.?
    Eg legger opp 74 m på pinne 3 og det er til prematurluer...

    SvarSlett
  2. Jeg strikket på pinne 3-3,5. Med dobbel ribbestrikk i bunnen ser de ut til å sitte godt på et lite babyhode. Jeg har målt dem i forhold til nyfødtstørrelser i andre lueoppskrifter. Jeg strikker ikke stramt eller løst, men pleier å få likt som anbefalingene på garn og i oppskrifter.

    SvarSlett
  3. Jeg lurte bare på hva rsm står for?

    SvarSlett
  4. Rett sammen.
    To masker strikkes samtidig og blir til en.

    SvarSlett
  5. Middels tynn ull - er det f.eks. Lanett eller Dale Babyull?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke strikket med de garnene du nevner, men jeg har strikket med DROPS merino extra fine med løpemeter 50 gram = ca. 105 m og Pickles extra fine merino med løpemeter 50 g nøster
      140 m. Den første er litt i tykkeste laget og med den siste økte jeg masketallet med åtte masker.

      Slett