fredag 28. februar 2014

Stray cat - oppskrift som passer til garnet


Stray Cat er et nydelig, ekslusivt, tynt raggsokkgarn. Jeg kjøpte det i nettbutikken til garnbutikken Fortuna. Garnet er håndfarget og kommer i to eller flere farger på hvert nøste. Det er nesten tretti ulike fargekombinasjoner å velge mellom. Garnet har ganske lange fargeskift slik at det blir striper på sokkene. Et nøste holder fint til et par raggsokker til en voksen.

Jeg lette litt rundt for å finne en raggsokkoppskrift som passet til så tynt garn uten å finne det. Her er min oppskrift. Jeg strikket dem i str. 38-39. For å få str. 40 ville jeg strikket strømpeskaftet og foten 10% lenger.

Strømpeskaft:
Legg opp 68 masker på pinne 2,5. Strikk 2 r og 2 vr i 51 omganger (like mange omganger som det er masker på tre pinner når maskene er jevnt fordelt). Fordel maskene slik at du har 17 masker per pinne. Strikk så tre omganger glattstrikk over alle maskene.

Hæl:
Sett maskene fra pinne 3 og pinne 4 inn på en pinne. Strikk glattstrikk (rett på retten og vrangt på vrangen) 18 pinner (like mange pinner som det er masker på en pinne, men jeg runder opp for å få partall).
Strikk vrangt 19 masker. Strikk to vrangt sammen og strikk en vrang. Snu arbeidet.
Løft den første masken av, stram den godt og strikk fem masker rett, strikk to rett sammen og en rett. Snu arbeidet.
Løft den første masken av, stram den godt, strikk seks masker vrangt, to vrangt sammen og en vrang. Snu arbeidet.
Løft den første masken av, stram den godt, strikk syv masker rett, to rett sammen og en rett. Snu arbeidet.
Løft den første masken av, stram den godt, strikk åtte masker vrangt, to vrang sammen og en vrang.
Fortsett på samme måte med å strikke de to maskene på hver side av hullet sammen (vrangt på vrangen og rett på retten) og strikk en maske etterpå til du ikke har flere masker igjen. Fordel så maskene likt på to pinner.



Fot:
Plukk opp 10-11 masker langs kanten på hælen på hver side som vist på bildet over. Resten av sokken strikkes kun med rette masker. Neste omgang skal du strikke de maskene du plukket opp vridd rett for å unngå at det blir hull. Heretter skal du felle slik hver tredje omgang til du igjen har 68 masker: Begynn midt bak (på pinne 4) og strikk til du har tre masker igjen på pinnen. Strikk to masker sammen og strikk den siste masken. Strikk de to neste pinnene. På den siste pinnen (pinne 3) skal du strikke en maske, strikke to masker sammen og strikke resten av pinnen.

Strikk totalt 51 omganger (like mange som masketallet på tre pinner når maskene er jevnt fordelt) fra der du plukket opp masker langs kanten på hælen.

Tåfelling:
For å få partall antall masker på pinnene feller jeg slik:
Start på pinne 4: Strikk til du har tre masker igjen på pinnen. Strikk to masker sammen og strikk en maske.
Pinne 1: Strikk en maske, strikk to masker sammen og strikk resten av maskene på pinnen.
Pinne 2: Strikk til du har tre masker igjen på pinnen. Strikk to masker sammen og strikk en maske.
Pinne 3: Strikk en maske, strikk to masker sammen og strikk resten av maskene på pinnen.
Strikk en omgang glattstrikk.

Selve tåfellingen:
Nå har du 16 masker på hver pinne.
Strikk to masker sammen og seks masker rett ut omgangen. Strikk fem omganger rett.
Strikk to masker sammen og fem masker rett ut omgangen. Strikk fire omganger rett.
Strikk to masker sammen og fire masker rett ut omgangen. Strikk tre omganger rett.
Strikk to masker sammen og tre masker rett ut omgangen. Strikk to omganger rett.
Strikk to masker sammen og to masker rett ut omgangen. Strikk en omgang rett.
Strikk to masker sammen og en maske rett ut omgangen. Strikk en omgang rett.
Strikk to masker sammen ut omgangen. Klipp tråden og trekk den gjennom alle maskene. Stram til og fest tråden godt.


Kom gjerne med tilbakemeldinger på oppskriften så kan jeg forbedre den.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar