søndag 16. mars 2014

Barnesokker strikket med Stray Cat - oppskrift

Etter å ha strikket et par voksensokker av et nøste Stray Cat var det fortsatt mye garn igjen. Oline får aldri nok av tynne ullsokker. Her er resultatet:

Oppskrift (størrelse 22-24):
Legg opp 48 masker på pinne 2,5 og strikk 2 rett og 2 vrang de neste 36 omgangene. Fordel maskene likt på de fire pinnene. Strikk tre omganger glattstrikk. Sett maskene på pinne 3 og 4 inn på en pinne og strikk hælen over disse maskene.

Strikk glattstrikk fram og tilbake over maskene 12 pinner. Sett så et merke om de to midterste maskene. Strikk vrangt 13 masker slik at du kommer forbi de to midtmaskene, strikk to masker vrangt sammen og en vrang. Stram denne godt og snu arbeidet. Strikk rett til du kommer forbi midtmaskene igjen, strikk to rett sammen og en rett. Stram denne godt og snu arbeidet. Fortsett med å strikke fram og tilbake. Du vil se tydelige "hull" der du har snudd. Du skal hele tiden strikke sammen de to maskene på hver sin side og en maske etter dette. Når du er tom for masker er hælen ferdig strikket.

Fordel de maskene du har igjen på to pinner (pinne 3 og 4). Begynn med å strikke pinne 3 og plukk opp masker langs kanten slik som dette

Gjør på samme måte på starten av pinne 4. Neste som gang strikker du de nye maskene vridd rett. Omgangen etter starter du fellingen slik: Strikk pinne 3 til du har 3 masker igjen, strikk to rett sammen og strikk en rett. Strikk glattstrikk på pinne 1 og 2. På pinne 4 strikker du 1 maske rett, strikk 2 masker sammen og strikk glattstrikk ut pinnen. Fortsett å felle på denne måten hver tredje omgang til du igjen har 12 masker på hver pinne.

Strikk glattstrikk til 36 omganger fra der du plukket opp nye masker. Fell deretter slik:
Strikk 2 rett sammen og 4 rett ut omgangen. Strikk 3 omganger.
Strikk 2 rett sammen og 3 rett ut omgangen. Strikk 2 omganger.
Strikk 2 rett sammen og 2 rett ut omgangen. Strikk 1 omgang.
Strikk 2 rett sammen og 1 rett ut omgangen. Strikk 1 omgang.
Strikk 2 rett sammen ut omgangen. Klipp tråden og tre den gjennom maskene.

Strikk en sokk til på samme måte. Fest trådene og vask sokkene med mild ullsåpe før bruk.

Sokkene ble forøvrig godkjent som dansesokker.

1 kommentar:

  1. Takk for oversiktlig oppskrift! Svigermor har prøvd å lære meg, men jeg skriver det jo aldri ned, og glemmer felling av hælen fra gang til gang. Denne skal jeg definitivt benytte meg av og prøve meg på et par til lillebror :)