onsdag 25. juni 2014

Oppskrift på Eventyrlue med hals

Jeg har brukt dobbel Pickles Merino Extra Fine (140 m/50 gram, 10 cm = 21 masker) eller enkelt tråd Nepal fra Drops og rundpinne 4 mm. Dette blir skikkelig tykt og godt. Ved valg av et tynnere garn vil lua blir mer luftig. (Dette er omtrent størrelse 2-4 år. Det kommer an på pinnevalg og garnvalg)

Les hele oppskriften før du starter.

Forstykke:
Legg opp 44 masker. Sett et merke rundt de to midterste maskene. De skal være vrange sett fra arbeidets rettside. Det kan være lurt å markere hvilken side som er starten på rettsiden. Begynn med tre rette masker og strikk så dobbel vrangbord (to rette og to vrange) og avslutt med tre rette masker.  Strikk fram og tilbake, og begynn og slutt med tre rette masker både på rettsiden og vrangsiden. Strikk til arbeidet er 14 pinner langt.

Bakstykke: Strikkes likt som forstykket.

Sett forstykket og bakstykket på samme pinne. Pass på at begge stykkene har rettsiden samme vei. Fortsett med dobbel vrangbord. (Jeg pleier å fortsette å strikke riller over de tre kantmaskene fra for- og bakstykket i noen omganger til). Strikk ti omganger.

Smalere i halsen:
Strikk så de to vrange maskene vrangt sammen hele veien rundt og strikk fem-seks omganger med 2 rett 1 vrang. Øk til to vrange igjen slik at det blir to rette og to vrange. Strikk fire omganger til.
Fell to rette, to vrange og to rette midt foran. Heretter skal du strikke fram og tilbake og nå starter arbeidet med de fine stripene.

En stripe:
1: Strikk fire rette masker, sett ett merke, strikk dobbel vrangbord (rett over rett, og vrang over vrang) til det er fire masker igjen, sett merke og strikk fire rette masker. Snu arbeidet.
2: Strikk fire rette masker, strikk dobbel vrangbord til det er fire masker igjen og strikk fire vrange masker. Snu arbeidet.
3: Strikk fire rette masker, strikk dobbel vrangbord til det er fire masker igjen og strikk fire rette masker. Snu arbeidet.

Etter du har strikket disse tre omgangene skal du flytte merkene to masker innover mot midten. Strikk på samme måte som over, men med seks masker på hver kant. Etter tre omganger blir det åtte masker på hver kant. Fortsett slik med tre og tre omganger til du strikker over alle maskene.

OBS: Etter sju-åtte striper startet jeg med en økning framme ved ansiktet for å få lua til å dekke panna litt bedre. For hver nye stripe økte jeg slik: Strikk tre rette masker, øk en maske, strikk til det er tre masker igjen, øk en maske og strikk ut pinnen.

Nå kan du enten felle maskene og sy lua sammen på toppen, eller så kan du strikke sammen toppen. Fest trådene og vask lua før bruk.

Oppskriften kan lastes ned gratis som pdf fra Ravelry.

English version.

(Kom gjerne med innspill slik at jeg kan forbedre oppskriften.)

5 kommentarer:

  1. Takk for fin oppskrift :) Den skal jeg prøve ut på barnebarna :) Flott at du deler.

    SvarSlett
  2. This is sooo cute. Will you be publishing this in English? Takk

    SvarSlett
  3. The English version is ready. It's called Fairytale Winterhat.
    It's available in my blog an on Ravelry.

    SvarSlett
  4. Hei. Hvor mange nøster trenger man til 1 lue?