søndag 24. august 2014

Et vognteppe blir til...

I sommer kjøpte jeg 250 g av et nydelig japansk ullgarn. Svigermor og mannen min satte meg av utenfor Stjernesenteret på Frøya med beskjed om å kose meg. Jeg gjorde som jeg ble bedt om. Etter en god lunch i all enslighet tittet jeg meg om i butikkene. Innerst i en liten interiørbutikk var det et lite hjørne med garn. Der lå det vakre japanske garnet og ventet på meg. Garnet er flerfarget med lange fargeskift. Fargene er blå-turkise og rød-lilla.

Etter at en del andre prosjekter var avsluttet bestemte jeg meg for å strikke et vognteppe til Oline av garnet. Etter å ha strikket opp godt og vel et nøste innså jeg at teppet ble for tett og at garnet ikke ville strekke til. Det måtte rekkes opp og jeg prøvde på nytt ned tykkere pinner. Denne gangen ser det heller ikke ut til å bli teppe. Det blir nok hellet et sitteunderlag. Tidenes mest eksklusive sitteunderlag.

Jeg gir ikke opp så lett. Nå hekler jeg oldemorruter i et garn jeg har rikelig av: Peruvian highland wool. Garnet er tykt og jeg hekler med heklenål nr. 5. Etter ei heklehelg er fem av teppets tjue lapper klare. Oline skal nok få teppet sitt innen vinteren setter inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar