lørdag 11. april 2015

Tokrokhakking - slik gjør jeg det

Tokrokhakking har sine fordeler sammenliknet med enkrokhakking (vanlig hakking). Arbeidet får jevnere kanter og vil ikke rulle like lett. Man kan bruke de samme teknikkene og maskene til tokrokhakking som til enkrokhakking.

Start med å legge opp luftmasker
Legg opp luftmasker på samme måte som ved enkrokhakking og ved hekling.

Plukk opp masker
Teknikken for å plukke opp masker er helt lik i enkrokhakking og tokrokhakking. Hvor du plukker opp masker avhenger av hvilket sting du vil bruke.


Vend arbeidet
Hver gang du har plukket opp masker skal du vende arbeidet og bytte farge. Jeg har brukt farge 1 til å legge opp luftmasker og plukke opp masker. Etter å ha vendt arbeidet bruker jeg farge 2 til å felle av maskene.





Slik vil det se ut fra forsiden og baksiden



Stinget jeg har brukt er slik at man plukker opp masker under den lille skråtråden til venstre for den vertikale tråden som brukes i den vanligste hakketeknikken. Hvis det er ønskelig kan jeg lage en bildeforklaring på det.


Kort oppsummert

  1. Legg opp luftmasker med farge 1
  2. Plukk opp masker med farge 1
  3. Vend arbeidet og bytt til farge 2
  4. Fell av maskene og plukk opp nye med farge 2
  5. Vend arbeidet og gjenta punkt 2-4 til arbeidet er ferdig.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar